מהם יחסי ציבור ומהו הפרסום?
נתחיל ראשית עם הפרסום: זוהי פעולה נקודתית, שנחשבת אגרסיבית יחסית ובאה בעצם לגרום לכם לקנות מוצר כלשהו, להעדיף אדם כלשהו או להשתמש בכלים של חברה מסוימת. הפרסומת קוראת לכם, חד וחלק ובלי שום הסוואה, לבחור במה שהיא מפרסמת ומי שיצר אותה ישתדל שהציבור ייחשף אליה כמה שיותר.
יחסי ציבור באים גם כן להביא לחשיפה של גורם מסוים, אך הם נעשים בצורה רכה יותר, כזו שניתנת לעיכול יותר בקלות על ידי צרכני התקשורת. זה נעשה על ידי קידום אותו הגורם בידיעות חדשותיות שונות, ייזום אירועים מעניינים כמו מסיבות עיתונאים, השקות או הפנינג מיוחד, שגם הם מביאים בסופו של דבר לחשיפה.
מדוע יחסי ציבור נחשבים לפחות אגרסיביים?
כיום, כולנו כבר יחסית רגילים לפרסומות בכל צורה שהיא. למרות זאת, רובנו יעדיפו לא להיחשף או להפחית את כמות החשיפה אליהן. וזאת למה? משום שפרסומות מובאות אלינו בצורה בוטה- הן שם, כמה פעמים בשעה וכמעט כל היום. לא כך פעולות יח"צ.
יחסי ציבור נעשים הרבה פעמים בלי שאנחנו בכלל מודעים לכך. פעולות יח"צ מופיעות לעיתים רבות ככתבות לכל דבר או כאירועים אותם ציינו קודם ולא כניסיון מוצהר לחשוף אותנו למוצר כשלהו. אנחנו בעצם נחשפים גם כאן למוצר, אך זה נעשה בצורה יותר אלגנטית וחכמה.
אורך החיים של יחסי ציבור
גורם שבוחר להשתמש בשירותיה של חברת יחסי ציבור יודע שזוהי השקעה לטווח ארוך. פעולות יח"צ נעשות לא כדי להשיג תוצאות מיידיות ולכן הן פחות נקודתיות ואגרסיביות. הרעיון מאחורי העניין הוא שתהליך ארוך ישיג מיצוב גבוה ותוצאות טובות יותר עם הזמן.
יחסי ציבור ופרסום יכולים להשלים אחד את השני
ציינו כבר בתחילת הקטע כי יחסי ציבור ופרסום בעצם הגיעו מאותה נקודה ונבעו מאותו צורך. אז מדוע לא לשלב ביניהם? יח"צ הוא תחום אחד שההצלחה שלו ידועה וכך גם הפרסומות, למרות השוני ביניהם. אבל בסופו של דבר, שניהם רוצים להגיע לאותה תוצאה: מיצוב גבוה וחשיפה גדולה של הלקוח.
לכן, ייתכן והתוצאות הטובות ביותר יתקבלו אם יוחלט על שכירת שירותיה של חברת יחסי ציבור, יחד עם השקת קמפיין פרסומי מושקע. כך, תקבל החברה חשיפה מיידית במהלך הקמפיין הפרסומי, אך שמה יישאר בכותרות גם בתום הקמפיין, בזכות יחסי הציבור.
אבל עדיין חסר לנו שחקן אחד: השיווק
אכן, ציינו קודם כי ישנם שלושה שחקנים, אך הזכרנו רק שניים. השיווק הוא בעצם הגדרת גג של הניסיון לקלוע אל פלח שוק מתאים. פעולות השיווק בעצם נותנות לגוף המסוים ידע לגבי הלקוחות שעומדים מולו, מי מהם הוא לקוח פוטנציאלי ואיך הופכים אותו ללקוח של ממש. כשעונים על השאלות הללו, עוברים לשלב הבא שהוא הפרסום. כדי להשלים את התמונה, מומלץ כאמור להשתמש גם בשירותים של יחסי ציבור. יחד השלושה הללו יעשו את העבודה.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.